Responsive image





Digitale Kompetenzen zum Studienstart als Gelingensfaktor im ersten Semester?

Händel, Marion; Fritzsche, Eva; Bedenlier, Svenja (2024)

Zeitschrift für Hochschulentwicklung 19 (1), 25-43.
DOI: 10.21240/zfhe/19-01/02


Open Access Peer Reviewed
mehr

Digitale Kommunikation und Kollaboration: Eine Bedarfsanalyse zur kollegialen Nutzung von Videokonferenzen in der Schule

Malz, Simone; Biller, Simon ; Händel, Marion (2024)

11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.


Open Access Peer Reviewed

Effects of reading instructions on preservice teachers’ judgment biases with respect to learning from texts

Knellesen, Jennifer; Händel, Marion; Golke, Stefanie (2023)

Metacognition and Learning.
DOI: 10.1007/s11409-023-09371-w


Open Access Peer Reviewed
 

Learning from texts means acquiring and applying knowledge, which requires students to judge their text comprehension accurately. However, students usually overestimate their comprehension, which can be caused by a misalignment between the cues used to judge one’s comprehension and the cognitive requirements of future test questions. Therefore, reading instructions might help students to use more valid cues and hence to make more accurate judgments. In two randomized experiments, we investigated the effect of application instructions (in contrast to general and memory instructions) on judgment bias regarding memory test performance and application test performance. In Experiment 1, 131 pre-service teacher students read two texts: For the first text (pretest phase), all participants received general reading instructions. For the second text (testing phase), they received one of the three reading instructions. Main results were that the general reading instructions in the pretest phase resulted in underestimation for memory test performance and overestimation for application test performance. Results from the testing phase yielded mixed effects and, overall, no strong evidence that reading instructions, and in particular application instructions, are beneficial for debiasing judgments of comprehension. Experiment 2 (N = 164 pre-service teachers) restudied the effects with the same texts but a different study design. Results replicated the effects found in the testing phase of Experiment 1. Overall, the results indicated that reading instructions without further support are not sufficient to help students to accurately judge their comprehension and suggested that text characteristics might impact the effect of reading instructions on judgment bias.

mehr

Methodological approaches to evidence synthesis in educational technology: A tertiary systematic mapping review

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MedienPädagogik 54, 167–191.
DOI: 10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X


Open Access Peer Reviewed
mehr

Forschungssynthesen in der Mediendidaktik: Gestaltungswissen für Bildung sichern

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MPAED23 Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE), 21. - 22.09.23, Hagen.



Nutzung von Datenbanken als Manifestation der Weltsystem-Theorie in der Forschung

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion (2023)

Vortrag auf der MPAED 2023. Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) in Hagen.


Peer Reviewed

Digitales Lernen und sozio-emotionales Erleben von Studierenden

Stephan, Melanie; Händel, Marion; Gläser-Zikuda, Michaela (2023)

Vortrag im Symposium "Lernbezogene Emotionen: Rolle von Lehrkraft- und Lernumgebungsmerkmalen" auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Selbstreguliertes Lernen in der Not: Strategien zur Überwindung von Prokrastination im Emergency Remote Learning

Breins, B; Naujoks-Schober, Nick ; Händel, Marion (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel.



Schwarze Kacheln und nichts dahinter? Rolle studentischer Webcamnutzung bei Einschätzungen von Studierendenmerkmalen durch Lehrende

Naujoks-Schober, Nick ; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Ziegler, Albert (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Advances in Understanding and Fostering the Accuracy of Metacognitive Judgments. Introduction to the Special Issue

Händel, Marion; Waldeyer, Julia; Roelle, Julian (2023)

Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), 31–35.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000281


Open Access
 

Impulsbeitrag zur Entrepreneurship CRUISE (Oktober 2023)

Dieser Beitrag befasst sich mit der grundlegenden Beziehung und Bedeutung von Bildung, Intuition und Kreativität als entscheidende Triebkräfte für Innovationen und Entrepreneurship. In diesem Zusammenhang stellen sich die zentralen Fragen, was unter Bildung zu verstehen ist und welche kreativen Rollen Bildung und Intuition bei der Entstehung von Neuem spielen.

Der moderne Bildungsbegriff entwickelte sich im Wesentlichen aus den Ideen des Humanismus und der Aufklärung, die ihre Wurzeln in der Antike haben. Im heutigen Verständnis wird Bildung zu einer kontinuierlichen Anpassung und Entwicklung. Der Mensch ist ein dynamisches Wesen, das sowohl von der jeweiligen Umwelt beeinflusst wird, als auch selbst diese Umwelt verändern und beeinflussen kann. Bildung erzeugt und vermittelt lebenslanges Wissen. Für die Wahrnehmung und Beurteilung unserer Umwelt und des Lebens gibt es neben der Rationalität auch eine Welt der Gefühle, Emotionen und des Herzens.

In Anlehnung an das Wahrnehmungs- und Urteilsmodell von Carl Gustav Jung werden Intuition und insbesondere die intuitive Kompetenz als zentrale Einflussfaktoren von Bildung und Kreativität angesprochen. Intuitive Wahrnehmung öffnet uns den Zugang zu neuem Wissen und eröffnet ein vielschichtiges Spektrum an Kreativität. Als Motor der Innovation wird Bildung zum Bindeglied zwischen bewusster Rationalität und unbewusster Emotionalität.

Am Ende des Beitrages steht eine kritische Würdigung der innovativen Möglichkeiten des Menschen. Es ist zugleich eine Ermahnung zu einem bewahrenden und integrativen Schaffen aus ethischer Sicht. Unsere schöpferische Kraft gibt uns kreatives Potential und befähigt uns, die Welt immer wieder zu verändern und zu gestalten.

mehr

Metacognitive monitoring via strategies and judgments. Different phases, different objects

Händel, Marion; Naujoks-Schober, Nick ; Dresel, Markus (2023)

Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), 67–76.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000273


Open Access Peer Reviewed
 

Metacognitive monitoring is conceptualized as a situation-specific and context-dependent process that helps learners to regulate their learning. The current study builds on the idea that metacognitive monitoring can fulfil monitoring functions in different phases (when to monitor: during learning or during testing), and that it refers to several objects (what to monitor: processing or retrieval). The cross-sectional study with 184 higher-education students used a situation-specific approach and referred to students’ monitoring via monitoring strategies and monitoring judgments during test preparation and test processing. Confirmatory factor analyses indicated that monitoring via strategies and judgments can be directed at different objects. In addition, monitoring different objects was more strongly correlated within the same phase than across different phases. The study results emphasize the need for an object-specific and comprehensive consideration of metacognitive monitoring via monitoring strategies and monitoring judgments.

mehr

Englischsprachige, begutachtete Titel? Publikationssprachen in Forschungssynthesen im Bereich Mediendidaktik

Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Händel, Marion; Bond, Melissa...

Frühjahrstagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) 30. - 31. März 2023 an der Leuphana-Universität Lüneburg.



Gegenstände metakognitiver Überwachung und Zusammenhänge mit metakognitiven Urteilen

Naujoks-Schober, Nick ; Dresel, Markus; Händel, Marion (2023)

Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Essen.


Peer Reviewed

Structure, relationship, and determinants of monitoring strategies and judgment accuracy. An integrated model and evidence from two studies

Händel, Marion; Dresel, Markus (2022)

Learning and Individual Differences 100, 102229.
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102229


Peer Reviewed
mehr

Assessing self-regulated learning in a procedural setting - Video simulated-recall interviews with music students

Naujoks, Nick; Weiß, S; Händel, Marion (2022)

EARLI SIG 16 Metacognition Online Gathering.



A structured, blended learning program towards proficiency in epileptology: the launch of the ILAE Academy Level 2 Program

Blümcke, Ingmar ; Biesel, Eva; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Wilmhurst, Jo...

Epileptic Disord 24 (5), 737-750.
DOI: 10.1684/epd.2022.1462


Peer Reviewed
mehr

Stress development during emergency remote teaching in higher education

Obermeier, Ramona; Gläser-Zikuda, Michaela; Bedenlier, Svenja; Kammerl, Rudolf...

Learning and Individual Differences 98, 102178.
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102178


Open Access Peer Reviewed
mehr

Attributionales Feedback und Reattributionstrainings

Händel, Marion; Rosentritt-Brunn, Gisela; Dresel, Markus (2022)

Handbuch der Schulberatung, Olzog.


Open Access
mehr

Ethische Sensibilität im digitalen Kontext: Macht der Studiengang den Unterschied?

Händel, Marion; Martschinke, Sabine (2022)

Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung "Digitalität – Bildung – Ethik" der FAU Erlangen-Nürnberg, Juni 2022.



Students’ motivation during experimental activities: an empirical study with GeoBoxes in Germany

Naujoks, Nick; Gölitz, Dietmar; Tellesch-Bülow, Christiane; Händel, Marion...

International Research in Geographical and Environmental Education 31 (4), 320-336.
DOI: 10.1080/10382046.2022.2084263


Peer Reviewed
mehr