Händel, Marion; Fritzsche, Eva; Bedenlier, Svenja (2024)
Zeitschrift für Hochschulentwicklung 19 (1), 25-43.
DOI: 10.21240/zfhe/19-01/02
Malz, Simone; Biller, Simon ; Händel, Marion (2024)
11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.
Knellesen, Jennifer; Händel, Marion; Golke, Stefanie (2023)
Metacognition and Learning.
DOI: 10.1007/s11409-023-09371-w
Learning from texts means acquiring and applying knowledge, which requires students to judge their text comprehension accurately. However, students usually overestimate their comprehension, which can be caused by a misalignment between the cues used to judge one’s comprehension and the cognitive requirements of future test questions. Therefore, reading instructions might help students to use more valid cues and hence to make more accurate judgments. In two randomized experiments, we investigated the effect of application instructions (in contrast to general and memory instructions) on judgment bias regarding memory test performance and application test performance. In Experiment 1, 131 pre-service teacher students read two texts: For the first text (pretest phase), all participants received general reading instructions. For the second text (testing phase), they received one of the three reading instructions. Main results were that the general reading instructions in the pretest phase resulted in underestimation for memory test performance and overestimation for application test performance. Results from the testing phase yielded mixed effects and, overall, no strong evidence that reading instructions, and in particular application instructions, are beneficial for debiasing judgments of comprehension. Experiment 2 (N = 164 pre-service teachers) restudied the effects with the same texts but a different study design. Results replicated the effects found in the testing phase of Experiment 1. Overall, the results indicated that reading instructions without further support are not sufficient to help students to accurately judge their comprehension and suggested that text characteristics might impact the effect of reading instructions on judgment bias.
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion; Bond, Melissa (2023)
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...
MedienPädagogik 54, 167–191.
DOI: 10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion; Zawacki-Richter, Olaf; Kerres, Michael (2023)
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...
MPAED23 Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE), 21. - 22.09.23, Hagen.
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion (2023)
Vortrag auf der MPAED 2023. Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) in Hagen.
Stephan, Melanie; Händel, Marion; Gläser-Zikuda, Michaela (2023)
Vortrag im Symposium "Lernbezogene Emotionen: Rolle von Lehrkraft- und Lernumgebungsmerkmalen" auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .
Breins, B; Naujoks-Schober, Nick ; Händel, Marion (2023)
19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel.
Naujoks-Schober, Nick ; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Ziegler, Albert (2023)
19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .
Händel, Marion; Waldeyer, Julia; Roelle, Julian (2023)
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), 31–35.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000281
Impulsbeitrag zur Entrepreneurship CRUISE (Oktober 2023)
Dieser Beitrag befasst sich mit der grundlegenden Beziehung und Bedeutung von Bildung, Intuition und Kreativität als entscheidende Triebkräfte für Innovationen und Entrepreneurship. In diesem Zusammenhang stellen sich die zentralen Fragen, was unter Bildung zu verstehen ist und welche kreativen Rollen Bildung und Intuition bei der Entstehung von Neuem spielen.
Der moderne Bildungsbegriff entwickelte sich im Wesentlichen aus den Ideen des Humanismus und der Aufklärung, die ihre Wurzeln in der Antike haben. Im heutigen Verständnis wird Bildung zu einer kontinuierlichen Anpassung und Entwicklung. Der Mensch ist ein dynamisches Wesen, das sowohl von der jeweiligen Umwelt beeinflusst wird, als auch selbst diese Umwelt verändern und beeinflussen kann. Bildung erzeugt und vermittelt lebenslanges Wissen. Für die Wahrnehmung und Beurteilung unserer Umwelt und des Lebens gibt es neben der Rationalität auch eine Welt der Gefühle, Emotionen und des Herzens.
In Anlehnung an das Wahrnehmungs- und Urteilsmodell von Carl Gustav Jung werden Intuition und insbesondere die intuitive Kompetenz als zentrale Einflussfaktoren von Bildung und Kreativität angesprochen. Intuitive Wahrnehmung öffnet uns den Zugang zu neuem Wissen und eröffnet ein vielschichtiges Spektrum an Kreativität. Als Motor der Innovation wird Bildung zum Bindeglied zwischen bewusster Rationalität und unbewusster Emotionalität.
Am Ende des Beitrages steht eine kritische Würdigung der innovativen Möglichkeiten des Menschen. Es ist zugleich eine Ermahnung zu einem bewahrenden und integrativen Schaffen aus ethischer Sicht. Unsere schöpferische Kraft gibt uns kreatives Potential und befähigt uns, die Welt immer wieder zu verändern und zu gestalten.
Händel, Marion; Naujoks-Schober, Nick ; Dresel, Markus (2023)
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), 67–76.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000273
Metacognitive monitoring is conceptualized as a situation-specific and context-dependent process that helps learners to regulate their learning. The current study builds on the idea that metacognitive monitoring can fulfil monitoring functions in different phases (when to monitor: during learning or during testing), and that it refers to several objects (what to monitor: processing or retrieval). The cross-sectional study with 184 higher-education students used a situation-specific approach and referred to students’ monitoring via monitoring strategies and monitoring judgments during test preparation and test processing. Confirmatory factor analyses indicated that monitoring via strategies and judgments can be directed at different objects. In addition, monitoring different objects was more strongly correlated within the same phase than across different phases. The study results emphasize the need for an object-specific and comprehensive consideration of metacognitive monitoring via monitoring strategies and monitoring judgments.
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Händel, Marion; Bond, Melissa; Marín, Victoria I. (2023)
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Händel, Marion; Bond, Melissa...
Frühjahrstagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) 30. - 31. März 2023 an der Leuphana-Universität Lüneburg.
Naujoks-Schober, Nick ; Dresel, Markus; Händel, Marion (2023)
Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Essen.
Händel, Marion; Dresel, Markus (2022)
Learning and Individual Differences 100, 102229.
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102229
Naujoks, Nick; Weiß, S; Händel, Marion (2022)
EARLI SIG 16 Metacognition Online Gathering.
Blümcke, Ingmar ; Biesel, Eva; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Wilmhurst, Jo; et al., . (2022)
Blümcke, Ingmar ; Biesel, Eva; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Wilmhurst, Jo...
Epileptic Disord 24 (5), 737-750.
DOI: 10.1684/epd.2022.1462
Obermeier, Ramona; Gläser-Zikuda, Michaela; Bedenlier, Svenja; Kammerl, Rudolf; Kopp, Bärbel; Ziegler, Albert; Händel, Marion (2022)
Obermeier, Ramona; Gläser-Zikuda, Michaela; Bedenlier, Svenja; Kammerl, Rudolf...
Learning and Individual Differences 98, 102178.
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102178
Händel, Marion; Rosentritt-Brunn, Gisela; Dresel, Markus (2022)
Handbuch der Schulberatung, Olzog.
Händel, Marion; Martschinke, Sabine (2022)
Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung "Digitalität – Bildung – Ethik" der FAU Erlangen-Nürnberg, Juni 2022.
Naujoks, Nick; Gölitz, Dietmar; Tellesch-Bülow, Christiane; Händel, Marion; Schubert, Jan Christoph (2022)
Naujoks, Nick; Gölitz, Dietmar; Tellesch-Bülow, Christiane; Händel, Marion...
International Research in Geographical and Environmental Education 31 (4), 320-336.
DOI: 10.1080/10382046.2022.2084263
Hochschule Ansbach - Fakultät Medien
Residenzstr. 8
91522 Ansbach
marion.haendel[at]hs-ansbach.de
ORCID iD: 0000-0002-3069-5582