Responsive image





Evidence syntheses in educational technology research: What is not published in English is not visible? A tertiary mapping review

Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Bond, Melissa; Händel, Marion...

Review of Education 13, e70022 (1), S. 1-31.
DOI: 10.1002/rev3.70022


Open Access Peer Reviewed
mehr

Digitale Kommunikation und Kooperation in Videokonferenzen: Potenzial und Herausforderung im Alltag von Lehrkräften

Händel, Marion; Malz, Simone (2024)

Ansbacher Kaleidoskop , S. 115–126.



Designing effective synchronous online learning

Gegenfurtner, Andreas; Bedenlier, Svenja; Ebner, Christian; Keskin, Özün...

Designing Effective Digital Learning Environments 2024, S. 241–254.
DOI: 10.4324/9781003386131-23


Peer Reviewed
 

Synchronous online learning is situated in synchronous webinars, virtual classrooms, and videoconferences, in which students and teachers communicate live over the Internet across distant geographical locations. Shared virtual platforms with voice-over-IP technology and webcams are used to interact ubiquitously and synchronously in real-time. During the COVID-19 pandemic, the use of synchronous online learning environments in primary, secondary, higher, and continuous education has grown massively. In this chapter, we aim to identify design recommendations that help increase the effectiveness of synchronous online learning. First, we provide an overview of recent meta-analyses on the effectiveness of synchronous online learning compared to synchronous face-to-face and asynchronous online learning. Second, we use this empirical evidence to develop design principles that can guide teachers, trainers, and educators in designing effective synchronous online learning environments. Third, we discuss a research agenda for future studies on synchronous online learning, webinars, and videoconferences in education, and we reflect on some practical affordances, including the use of webcams and breakout rooms.

mehr

Bedarf an digitaler Lehrkräftefortbildung aus der Perspektive von Landesinstituten

Ortwig, Julia; Breins, B; Quarda, Ann-Kathrin; Gläser-Zikuda, Michaela; Kammerl, Rudolf...

lernen:digital-Tagung „Digitale Transformation für Schule und die Lehrkräftebildung gestalten“ in Potsdam.


Peer Reviewed

Motiviert zum Erfolg testen? Motivation als Moderator und abhängige Variable von Testeffekten im Lehramtsstudium

Naujoks-Schober, Nick ; Harder, Bettina; Dresel, Markus; Händel, Marion (2024)

53. Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Wien, Österreich.


Peer Reviewed

Unraveling the reciprocal effects of monitoring strategies and monitoring judgments

Händel, Marion; Nett, Ulrike; Bryce, Donna; Dresel, Markus (2024)

Paper presented at the biennial meeting of the EARLI Special Interest Group 16 – Metacognition. Heidelberg.


Peer Reviewed

Ways to foster monitoring accuracy: Effects of generative interventions on self-regulated learning (Discussant)

Händel, Marion (2024)

Symposium at the biennial meeting of the EARLI Special Interest Group 16 – Metacognition.


Peer Reviewed

Metakognitive Urteile: Genese und Förderung

Händel, Marion (2024)

Eingeladener Vortrag im Fachrichtungskolloquium Psychologie der Universität des Saarlandes.



Digitale Kompetenzen zum Studienstart als Gelingensfaktor im ersten Semester?

Händel, Marion; Fritzsche, Eva; Bedenlier, Svenja (2024)

Zeitschrift für Hochschulentwicklung 19 (1), S. 25-43.
DOI: 10.21240/zfhe/19-01/02


Open Access Peer Reviewed
mehr

Digitale Kommunikation und Kollaboration: Eine Bedarfsanalyse zur kollegialen Nutzung von Videokonferenzen in der Schule

Malz, Simone; Biller, Simon ; Händel, Marion (2024)

11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.


Open Access Peer Reviewed

Effects of reading instructions on preservice teachers’ judgment biases with respect to learning from texts

Knellesen, Jennifer; Händel, Marion; Golke, Stefanie (2023)

Metacognition and Learning.
DOI: 10.1007/s11409-023-09371-w


Open Access Peer Reviewed
mehr

Methodological approaches to evidence synthesis in educational technology: A tertiary systematic mapping review

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MedienPädagogik 54, S. 167–191.
DOI: 10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X


Open Access Peer Reviewed
mehr

Forschungssynthesen in der Mediendidaktik: Gestaltungswissen für Bildung sichern

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MPAED23 Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE), 21. - 22.09.23, Hagen.



Nutzung von Datenbanken als Manifestation der Weltsystem-Theorie in der Forschung

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion (2023)

Vortrag auf der MPAED 2023. Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) in Hagen.


Peer Reviewed

Digitales Lernen und sozio-emotionales Erleben von Studierenden

Stephan, Melanie; Händel, Marion; Gläser-Zikuda, Michaela (2023)

Vortrag im Symposium "Lernbezogene Emotionen: Rolle von Lehrkraft- und Lernumgebungsmerkmalen" auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Selbstreguliertes Lernen in der Not: Strategien zur Überwindung von Prokrastination im Emergency Remote Learning

Breins, B; Naujoks-Schober, Nick ; Händel, Marion (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel.



Schwarze Kacheln und nichts dahinter? Rolle studentischer Webcamnutzung bei Einschätzungen von Studierendenmerkmalen durch Lehrende

Naujoks-Schober, Nick ; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Ziegler, Albert (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Advances in Understanding and Fostering the Accuracy of Metacognitive Judgments. Introduction to the Special Issue

Händel, Marion; Waldeyer, Julia; Roelle, Julian (2023)

Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), S. 31–35.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000281


Open Access
mehr

Metacognitive monitoring via strategies and judgments. Different phases, different objects

Händel, Marion; Naujoks-Schober, Nick ; Dresel, Markus (2023)

Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), S. 67–76.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000273


Open Access Peer Reviewed
mehr

Englischsprachige, begutachtete Titel? Publikationssprachen in Forschungssynthesen im Bereich Mediendidaktik

Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Händel, Marion; Bond, Melissa...

Frühjahrstagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) 30. - 31. März 2023 an der Leuphana-Universität Lüneburg.