Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Bond, Melissa; Händel, Marion; Marín, Victoria I. (2025)
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Bond, Melissa; Händel, Marion...
Review of Education 13, e70022 (1), S. 1-31.
DOI: 10.1002/rev3.70022
Händel, Marion; Malz, Simone (2024)
Ansbacher Kaleidoskop , S. 115–126.
Gegenfurtner, Andreas; Bedenlier, Svenja; Ebner, Christian; Keskin, Özün; Händel, Marion (2024)
Gegenfurtner, Andreas; Bedenlier, Svenja; Ebner, Christian; Keskin, Özün...
Designing Effective Digital Learning Environments 2024, S. 241–254.
DOI: 10.4324/9781003386131-23
Synchronous online learning is situated in synchronous webinars, virtual classrooms, and videoconferences, in which students and teachers communicate live over the Internet across distant geographical locations. Shared virtual platforms with voice-over-IP technology and webcams are used to interact ubiquitously and synchronously in real-time. During the COVID-19 pandemic, the use of synchronous online learning environments in primary, secondary, higher, and continuous education has grown massively. In this chapter, we aim to identify design recommendations that help increase the effectiveness of synchronous online learning. First, we provide an overview of recent meta-analyses on the effectiveness of synchronous online learning compared to synchronous face-to-face and asynchronous online learning. Second, we use this empirical evidence to develop design principles that can guide teachers, trainers, and educators in designing effective synchronous online learning environments. Third, we discuss a research agenda for future studies on synchronous online learning, webinars, and videoconferences in education, and we reflect on some practical affordances, including the use of webcams and breakout rooms.
Ortwig, Julia; Breins, B; Quarda, Ann-Kathrin; Gläser-Zikuda, Michaela; Kammerl, Rudolf; Bastian, Jasmin; Händel, Marion (2024)
Ortwig, Julia; Breins, B; Quarda, Ann-Kathrin; Gläser-Zikuda, Michaela; Kammerl, Rudolf...
lernen:digital-Tagung „Digitale Transformation für Schule und die Lehrkräftebildung gestalten“ in Potsdam.
Naujoks-Schober, Nick ; Harder, Bettina; Dresel, Markus; Händel, Marion (2024)
53. Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Wien, Österreich.
Händel, Marion; Nett, Ulrike; Bryce, Donna; Dresel, Markus (2024)
Paper presented at the biennial meeting of the EARLI Special Interest Group 16 – Metacognition. Heidelberg.
Händel, Marion (2024)
Symposium at the biennial meeting of the EARLI Special Interest Group 16 – Metacognition.
Händel, Marion (2024)
Eingeladener Vortrag im Fachrichtungskolloquium Psychologie der Universität des Saarlandes.
Händel, Marion; Fritzsche, Eva; Bedenlier, Svenja (2024)
Zeitschrift für Hochschulentwicklung 19 (1), S. 25-43.
DOI: 10.21240/zfhe/19-01/02
Malz, Simone; Biller, Simon ; Händel, Marion (2024)
11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.
Knellesen, Jennifer; Händel, Marion; Golke, Stefanie (2023)
Metacognition and Learning.
DOI: 10.1007/s11409-023-09371-w
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion; Bond, Melissa (2023)
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...
MedienPädagogik 54, S. 167–191.
DOI: 10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion; Zawacki-Richter, Olaf; Kerres, Michael (2023)
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...
MPAED23 Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE), 21. - 22.09.23, Hagen.
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion (2023)
Vortrag auf der MPAED 2023. Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) in Hagen.
Stephan, Melanie; Händel, Marion; Gläser-Zikuda, Michaela (2023)
Vortrag im Symposium "Lernbezogene Emotionen: Rolle von Lehrkraft- und Lernumgebungsmerkmalen" auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .
Breins, B; Naujoks-Schober, Nick ; Händel, Marion (2023)
19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel.
Naujoks-Schober, Nick ; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Ziegler, Albert (2023)
19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .
Händel, Marion; Waldeyer, Julia; Roelle, Julian (2023)
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), S. 31–35.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000281
Händel, Marion; Naujoks-Schober, Nick ; Dresel, Markus (2023)
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 55 (2-3), S. 67–76.
DOI: 10.1026/0049-8637/a000273
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Händel, Marion; Bond, Melissa; Marín, Victoria I. (2023)
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Händel, Marion; Bond, Melissa...
Frühjahrstagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) 30. - 31. März 2023 an der Leuphana-Universität Lüneburg.
Hochschule Ansbach - Fakultät Medien
Residenzstr. 8
91522 Ansbach
marion.haendel[at]hs-ansbach.de
ORCID iD: 0000-0002-3069-5582