DIAS - Digitaler intelligenter Assistent für Studium und Lehre

Ein erfolgreiches Studium setzt eine effiziente Studienorganisation voraus. Dies gelingt gerade in Szenarien des Distanzlernens nicht allen Studierenden. Im Vorhaben DIAS soll ein Digitaler intelligenter Assistent für Studium und Lehre entwickelt werden.

Der KI-basierte Assistent soll Studierende begleiten, sie motivieren und sie befähigen, ihr Studium besser zu organisieren und erfolgreich abzuschließen. Er dient ihnen insbes. in vier Funktionen: als Planer, Kommunikator, Analysator und Motivator.

Der Assistent wird in enger Zusammenarbeit mit allen Stakeholdern entwickelt und modellhaft in zwei Studiengängen der HS Ansbach erprobt. Als Ausgabekanäle sollen an der HS Ansbach beispielhaft eine App und ein Informationsterminal umgesetzt werden. Nach erfolgreichem Projektverlauf ist eine Implementierung in der gesamten Hochschule geplant. Die Open Source-basierte Entwicklung soll zudem weiteren Hochschulen und Bildungseinrichtungen zur Nutzung offenstehen.

PromptIE - Information Extraction with Prompt-Engineering and Large Language Models

Schacht, Sigurd; Kamath Barkur, Sudarshan ; Lanquillon, Carsten (2023)

In: Stephanidis, C., Antona, M., Ntoa, S., Salvendy, G. (eds) HCI International 2023 Posters. HCII 2023. Communications in Computer and Information Science, vol 1836. 1836.
DOI: 10.1007/978-3-031-36004-6_69


mehr

Knowledge-Grounded and Self-Extending NER

Kamath Barkur, Sudarshan ; Schacht, Sigurd; Lanquillon, Carsten (2023)

In: Stephanidis, C., Antona, M., Ntoa, S., Salvendy, G. (eds) HCI International 2023 Posters. HCII 2023. Communications in Computer and Information Science, vol 1836. .
DOI: 10.1007/978-3-031-36004-6_60


mehr

Digital Learning Assistants in Higher Education Environments: A Qualitative Focus Group Study

Fersch, Mascha-Lea; Schacht, Sigurd; Woldai, Betiel ; Kätzel, Charlotte ...

The Barcelona Conference on Education 2022: Official Conference Proceedings .
DOI: 10.22492/issn.2435-9467.2022.28


 

Digital technologies have become increasingly important for educational institutions since the Covid-19 pandemic. In this paper, we present an artificially intelligent assistant system that supports students and prospective students on different levels. In addition to an AI-based chatbot as the central communication element, the virtual guidance system includes planning, study analysis, and motivation applications. To evaluate how the assistant can best address students’ needs, a qualitative focus group study with eight current students was conducted in April 2022, involving first a user testing of the chatbot prototype and second an assessment of different concept sketches for the planner and motivator applications. Results from the user testing of the chatbot suggest the importance of a vivid persona and appealing design, accurate, guided, direct answering, and optional push messaging. In the second part concerning planner and motivator, the students expressed the wish to integrate predominantly functions, which help to prepare on time for exams and ideally bundle the applications on one platform to avoid switching between different platforms. Furthermore, participants voiced privacy concerns, as well as an increase in distraction and competitive pressure through gamification. The findings were used to further develop and refine the digital assistant before launch. They give detailed insight into why and how integrated, digital assistants can be successful in educational settings and can be used for future research in the emerging research field of AI in teaching and learning.

mehr

THE DIAS PROJECT – Development of an intelligent digital assistant in higher education environments.

Henne, Sophie ; Mehlin, Vanessa ; Schmid , Elena ; Schacht, Sigurd (2022)

In Proc.: 4th International Conference Business Meets Technology. Ansbach, 7th – 9th July 2022.
DOI: 10.4995/BMT2022.2022.15537


Open Access
 


mehr

Components of digital assistants in higher education environments

Schmid , Elena ; Mehlin, Vanessa ; Henne, Sophie ; Schacht, Sigurd (2022)

2022 IEEE 28th International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) & 31st International Association For Management of Technology (IAMOT) Joint Conference.
DOI: 10.1109/ICE/ITMC-IAMOT55089.2022.10033236


Peer Reviewed
mehr


Projektleitung


Projektbearbeitung

Mascha-Lea Fersch
T +49 (0)1622039566
mascha-lea.fersch[at]hs-ansbach.de

Johannes Holzschuh
T 0152/06237495
johannes.holzschuh[at]hs-ansbach.de

Sudarshan Kamath Barkur
s.kamath-barkur[at]hs-ansbach.de

Alexandra Sept
T 0981/4877-318
alexandra.sept[at]hs-ansbach.de

Projektmitwirkung

Sophie Henne
T 0176 50495013
sophie.henne[at]hs-ansbach.de

Vanessa Mehlin

Elena Schmid

Vincent Sui

Projektdauer

01.10.2021 - 31.12.2025

Projektförderung

Stiftung Innovation in der Hochschullehre, Treuhandstiftung in Trägerschaft der Toepfer Stiftung gGmbH

Förderprogramm

Stiftung Innovation in der Hochschullehre - Förderbekanntmachung 2020 Hochschullehre durch Digitalisierung stärken

Adressierte SDGs (Sustainable Development Goals)