Vendittoli, Valentina; Polini, Wilma; Walter, Michael S. J.; Geißelsöder, Stefan (2024)
Applied Sciences 14, 3184 (8).
DOI: 10.3390/app14083184
Additive manufacturing has transformed the production process by enabling the construction of components in a layer-by-layer approach. This study integrates Artificial Neural Networks to explore the nuanced relationship between process parameters and mechanical performance in Fused Filament Fabrication. Using a fractional Taguchi design, seven key process parameters are systematically varied to provide a robust dataset for model training. The resulting model confirms its accuracy in predicting tensile strength. In particular, the mean squared error is 0.002, and the mean absolute error is 0.024. These results significantly advance the understanding of 3D manufactured parts, shedding light on the intricate dynamics between process nuances and mechanical outcomes. Furthermore, they underscore the transformative role of machine learning in precision-driven quality prediction and optimization in additive manufacturing.
Händel, Marion; Fritzsche, Eva; Bedenlier, Svenja (2024)
Zeitschrift für Hochschulentwicklung 19 (1), S. 25-43.
DOI: 10.21240/zfhe/19-01/02
Steinmann, Nadine; Piazza, Alexander (2024)
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik 2024.
DOI: 10.1365/s40702-024-01058-3
Die Herausforderung beim Einsatz von generativer Text-KI, wie ChatGPT,
besteht darin, die Potenziale effizient zu nutzen und im Hinblick auf
die Erreichung von Qualitätszielen optimal einzusetzen. Dabei ist die
menschliche Eingabe in die Künstliche Intelligenz (KI) – der Prompt –
entscheidend. Der vorliegende Beitrag widmet sich der Frage, wie die
KI-basierte Textausgabe bei ChatGPT durch Prompt Engineering gezielt
gesteuert werden kann, damit die Textqualität der generativen KI den
Erfolgskriterien für Content Marketing Texte entspricht. Die Ergebnisse
identifizieren eine effektive Prompt-Struktur für qualitativ hochwertige
Content Marketing Texte mit ChatGPT. Insbesondere das Zero-shot Chain-of-Thought und das One-shot bzw. Few-shot Prompting
erweisen sich als erfolgreich, da diese Techniken eine gezielte
Steuerung des ChatGPT-Outputs in Richtung der Erfolgskriterien
ermöglichen. Darüber hinaus werden die aktuellen Schwächen von
KI-generierten Texten beschrieben. Dabei werden auch die Grenzen von
ChatGPT deutlich, die durch eine kollaborative Wertschöpfung von Mensch
und KI zur gemeinsamen Erreichung von Qualitätszielen überwunden werden
können. Die theoretisch und praktisch fundierten Ergebnisse und
Implikationen der Untersuchung bieten eine Orientierungshilfe für
Content Marketer zur effizienten Nutzung von ChatGPT.
Malz, Simone; Biller, Simon ; Händel, Marion (2024)
11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.
Eff, Albert; Walter, Michael S. J. (2024)
Journal of Computer and Communications 12 (2), S. 156-172.
DOI: 10.4236/jcc.2024.122010
In times of digitalisation, visual assistance systems in assembly are increasingly important. The design of these assembly systems needs to be highly complex to meet the requirements. Due to the increasing number of variants in production processes, as well as shorter innovation and product life cycles, assistance systems should improve quality and reduce complexity of assembly processes. However, many large kitchen manufacturers still assemble kitchen cabinets manually, due to the high variety of components, such as rails and fittings. This paper focuses on the analysis and evaluation of virtual assistance systems to improve quality and usability in individualised kitchen cabinet assembly processes at a large German manufacturer. A solution is identified and detailed.
Buchele, Alexander (2024)
23. Druckgusstag; Verband Deutscher Druckgießereien (VDD), Bundesverband der Deutschen Gießerei-Industrie (BDG), Nürnberg.
Dauth, Christine; Bernhard, Sarah (2024)
IAB-Forum 15. Januar 2024, https://www.iab-forum.de/eingliederungszuschuesse-fuer-arbeitslose-wirken-als-sprungbrett-in-den-allgemeinen-arbeitsmarkt/ 2024.
DOI: 10.48720/IAB.FOO.20240115.01
Gebhard, Christian Alexander (2024)
Medien-Räume. Eröffnen – Gestalten – Vermitteln. 1. Auflage, Springer, Wiesbaden. 2024, eBook ISBN 978-3-658-43047-4, S. 61-82.
DOI: 10.1007/978-3-658-43047-4
Sover, Alexandru; Ermster, K.; Riess, A. K-M; Martin, Annette (2023)
In Proc.: 5th International Conference Business Meets Technology. Valencia, 13th-15th July 2023. 67-75.
DOI: 10.4995/BMT2023.2023.16729
Ermolai, Vasile; Sover, Alexandru (2023)
5. International Conference Business Meets Technology 2023, Valencia (to be published).
Uhl, M; Knoke, V; Geißelsöder, Stefan (2023)
5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published) .
Geißelsöder, Stefan; Madrian, F (2023)
5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published).
Vahlensieck, J; Geißelsöder, Stefan (2023)
5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published).
Lorenz, Joachim; Perello-Marin, M. Rosario; Carrascosa-Lopez, Conrado; Müller, Michael (2023)
Lorenz, Joachim; Perello-Marin, M. Rosario; Carrascosa-Lopez, Conrado...
5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published) .
Fichtner, Johannes; Gegner, Adrian; Ninow, Jan; Kapischke, Jörg (2023)
5th International Conference Business Meets Technology, Valencia (to be published).
Garg, Ritam; Piazza, Alexander (2023)
5th International Conference. Business Meets Technology 2023, Valencia (to be published).
Sauer, Sebastian; Piazza, Alexander; Schacht, Sigurd (2023)
5th International Conference of Business Meets Technology 2023, Valencia, (to be published).
Schacht, Sigurd; Kamath Barkur, Sudarshan ; Lanquillon, Carsten (2023)
5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published).
Knellesen, Jennifer; Händel, Marion; Golke, Stefanie (2023)
Metacognition and Learning.
DOI: 10.1007/s11409-023-09371-w
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion; Bond, Melissa (2023)
Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...
MedienPädagogik 54, S. 167–191.
DOI: 10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X
Residenzstr. 8
91522 Ansbach