Responsive image





Kopplung von KI, Strömungssimulation und Strömungsmessung

Zacharias, Konstantin; Welsch, Dennis; Geißelsöder, Stefan; Buchele, Alexander (2023)

mfund Konferenz 2023, Berlin.



Simulative Analyses of the Sustainability Driven Transformation of Casting Plants

Dettelbacher, Johannes; Schlüter, Wolfgang; Buchele, Alexander (2023)

Proceedings of the 2023 Winter Simulation Conference 2023.


Peer Reviewed
 

The current energy crisis and high fossil fuel costs are challenging energy intensive industries such as non- ferrous foundries. It is therefore important to promote the transition to renewable energy sources with the electrification of melting units. This pilot study is the first to simulate the transition of conventional foundries to sustainable technologies. For this purpose, a simulation model based on a selected example company is developed. It takes into account the energy consumption and the logistical effects of a converted operation. The simulation model is implemented as a hybrid simulation combining a discrete event simulation at the plant level and a process simulation within the furnaces. The study shows how a sustainable energy supply can be achieved in foundries. The effects of efficiency as well as energy costs and emissions are also taken into account.


Markenbild als Medienbild. Wie sich Sportler_innen in den Medien inszenieren

Wiske, Jana (2023)

Sport in audiovisuellen Medien. Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen .



Windenergie in komplexem Gelände

Buchele, Alexander (2023)

EnCN-Jahreskonferenz 2023, Nürnberg.



Aktuelle Entwicklungen zum Hinweisgeberschutzgesetz

Fehr, Stefanie (2023)

Jahrestagung der Innen Revision der Studierendenwerke, 08.11.2023.



Learnings of the EQS Supply Chain Survey

Fehr, Stefanie (2023)

Vortrag auf der European Compliance and Ethics Conference am 17.10.2023.



Influence of Storage Condition of PVC Rooftop Sheets on the Hot Air Welding Process

Michalak, Martin; Sover, Alexandru (2023)

5. International Conference Business Meets Technology 2023, Valencia (to be published).



Short Foray into the Stages of Conversion from 2.5D to 6D Printing

Boca, Marius-Andrei; Slătineanu, Laurenţiu; Sover, Alexandru (2023)

5. International Conference Business Meets Technology 2023, Valencia (to be published).



Breaking the Silence: Investigating Which Types of Moderation Reduce Negative Effects of Sexist Social Media Content

Sasse, Julia; Grossklags, Jens (2023)

Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction 7, Issue CSCW2, 327, S. 1-26.
DOI: 10.1145/3610176


Open Access Peer Reviewed
mehr

Für MINT begeistern – Interesse wecken und Berührungsängste abbauen durch das Ansbacher Modell

Gaisser, Sibylle; Knoblauch, Anke; Martin, Annette (2023)

Tagungsband zum 5. Symposium zur Hochschullehre in den MINT-Fächern, Nürnberg, S. 18-24.


mehr

Understanding Organizational Knowledge Loss (OKL): A Bibliometric Analysis

Lorenz, Joachim; Perello-Marin, M. Rosario; Carrascosa-Lopez, Conrado...

24th European Conference on Knowledge Management, Lissabon, Portugal, 07.09. - 08.09.23, S. 1709-1713.
DOI: 10.34190/eckm.24.2.1231


mehr

Ontology Definition for University Knowledge Graph

Woldai, Betiel ; Kamath Barkur, Sudarshan ; Henne, Sophie ; Schacht, Sigurd...

4th Barcelona Conference on Education (BCE2023), 19. - 23.09.2023.



Signal analysis and classification of interictal epileptiform discharges from EEG with machine learning

Stiehl, Annika; Geißelsöder, Stefan; Anselstetter, Fabienne; Bornfleth, Harald...

BMT 2023, 26.09. - 28.09.2023, Duisburg.



Podiumsdiskussion "Dekarbonisierung der Wärmeversorgung der Erlanger Stadtwerke"

Buchele, Alexander (2023)

Veranstaltung des Energiewende ER(H)langen e.V., 2023, Erlangen.



Forschungssynthesen in der Mediendidaktik: Gestaltungswissen für Bildung sichern

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MPAED23 Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE), 21. - 22.09.23, Hagen.



MöglichMacher²³ – Bayerischer Hochschulpreis Entrepreneurship für herausragende hochschulische Leistungen im Bereich der Gründungsförderung (Bayerisches Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, vbw Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., BayZiel Bayerisches Zentrum für Innovative Lehre)

Durst, Carolin; Hähnlein, Johannes (2023)


 

MöglichMacher²³ – Bayerischer Hochschulpreis Entrepreneurship ist eine Auszeichnung, die das BayZiel – Bayerisches Zentrum für Innovative Lehre gemeinsam mit dem Bayerischen Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, der vbw - Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V. und Hochschule Bayern e.V. am 19.9.2023 zum ersten Mal vergeben hat.

Damit der Wirtschaftsstandort Bayern weiter erfolgreich bleibt, braucht er Innovationskraft und Gründergeist. Insbesondere Hochschulen spielen in Bezug auf die Förderung und Vermittlung unternehmerischer Kompetenzen und beim Gründungsgeschehen eine zentrale Rolle. Das Bayerische Hochschulinnovationsgesetz hebt die Bedeutung der Unternehmensgründung an Hochschulen hervor und fördert Entrepreneurship durch verschiedene Maßnahmen wie Gründungszentren und Gründungsfreisemester für Professorinnen und Professoren. Mit dem erstmalig ausgelobten Hochschulpreis MöglichMacher werden besondere Leistungen ausgezeichnet, die sich mit hohem Engagement für die Stärkung des unternehmerischen Denkens bei Studierenden und die Förderung des aktiven Gründungsgeschehen an den Hochschulen einsetzen.

Das Team der Gründungsberatung der Hochschule Ansbach, Prof. Dr. Carolin Durst und Johannes Hähnlein, beeindruckte die Jury mit seinen innovativen Ansätzen und den in nur zwei Jahren erzielten Erfolgen. Diese umfassen nicht nur erste spannende Ausgründungen und Startups, sondern insbesondere einen spürbar gestiegenen Gründungsgeist im Umfeld der Hochschule Ansbach.

Die Gründungsberatung der Hochschule Ansbach wurde hierfür mit dem 2. Platz ausgezeichnet sowie mit einem Preisgeld in Höhe von 10.000 € honoriert und nimmt damit laut Jury eine Vorbildrolle für ganz Bayern ein.

mehr

Decision Support in Tourism through Social Robots: Design and Evaluation of a Conversation-Based Recommendation Approach Based on Tourist Segments

Tolle, Justin; Piazza, Alexander; Kaiser, Carolin; Schallner, René (2023)

RecSys Workshop on Recommenders in Tourism (RecTour 2023), September 19th, 2023, co-located with the 17th ACM Conference on Recommender Systems, Singapore.


Open Access
 

Tourism recommendation systems can mitigate the potential impact of choice overload on tourists. Social robots are a promising approach to provide recommendations to tourists through an engaging and intuitive user interface on sites like tourist information offices. This study investigates whether tourists perceive tourism recommendations provided via social robots as a satisfying and effective experience and whether tourists respond better to a more human or robotic design of social robot interactions. Therefore, an experiment is conducted at a real-world tourist information office where 60 tourists are exposed to either the more human or robotic version of the social robot recommender system. Their feedback is collected with a survey. The results show that the social robot is perceived positively across
all user-centric evaluation dimensions. This indicates that tourists accept social robots in real-world tourist recommendation situations and would also use them in the future.

mehr

Digitales Lernen und sozio-emotionales Erleben von Studierenden

Stephan, Melanie; Händel, Marion; Gläser-Zikuda, Michaela (2023)

Vortrag im Symposium "Lernbezogene Emotionen: Rolle von Lehrkraft- und Lernumgebungsmerkmalen" auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Selbstreguliertes Lernen in der Not: Strategien zur Überwindung von Prokrastination im Emergency Remote Learning

Breins, B; Naujoks-Schober, Nick ; Händel, Marion (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel.



Schwarze Kacheln und nichts dahinter? Rolle studentischer Webcamnutzung bei Einschätzungen von Studierendenmerkmalen durch Lehrende

Naujoks-Schober, Nick ; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Ziegler, Albert (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Servicestelle für Forschung und Transfer (SFT)

Hochschule Ansbach

Residenzstr. 8
91522 Ansbach


Betreuung der Publikationsseiten

Iris Boyny

T 0981/4877-341
iris.boyny[at]hs-ansbach.de