Responsive image





Wird in der Klausurvorbereitungsphase metakognitiv überwacht? Mikrogenetische Entwicklung und Zusammenspiel von Strategien und Urteilen

Händel, Marion; Nett, Ulrike; Bryce, Donna; Dresel, Markus (2025)

12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) .


Peer Reviewed

Digital Nudges in Email Marketing to increase Recurring Donations for Non-Profit Disaster Relief Organizations

Durst, Carolin; Lauhoff, Caroline (2025)

, https://archives.marketing-trends-congress.com/2025/pages/PDF/159.pdf.


Open Access Peer Reviewed
 

This study examines the effectiveness of digital nudging in enhancing email marketing strategies for non-profit organizations (NPOs) involved in emergency and disaster relief (EDR). Specifically, it aims to explore the potential of digital nudges to convert one-time and occasional donors into regular contributors. By investigating whether, and to what extent, digital nudging can facilitate this conversion, the research provides insights into optimizing donor engagement. Based on literature, four digital nudges were developed and tested in a quantitative field experiment conducted in partnership with the German emergency and disaster relief organization, Caritas international. The findings reveal that the phantom decoy and identity coherence nudges are particularly effective in increasing click-through rates on recurring donation buttons in emails from NPOs focused on EDR, highlighting their potential as tools for improving donor retention.

mehr

Evidence syntheses in educational technology research: What is not published in English is not visible? A tertiary mapping review

Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Bond, Melissa; Händel, Marion...

Review of Education 13 (1), e70022 | 1-31.
DOI: 10.1002/rev3.70022


Open Access Peer Reviewed
mehr

Simulation-Based Analysis of Production Flexibility in Foundries Under Volatile Electricity Prices

Dettelbacher, Johannes; Buchele, Alexander (2024)

Proceedings of the 2024 Winter Simulation Conference 2024.


Peer Reviewed
mehr

Digitale Kommunikation und Kooperation in Videokonferenzen: Potenzial und Herausforderung im Alltag von Lehrkräften

Händel, Marion; Malz, Simone (2024)

Ansbacher Kaleidoskop , 115–126.



KI-basierte Assistenten im stationären Einzelhandel - Der Einfluss von Emotionen auf die Akzeptanz von Social Robots in der Nachhaltigkeitskommunikation

Maiwald, Denisa; Piazza, Alexander; Durst, Carolin; Wiedenhöft, Carina (2024)

Ansbacher Kaleidoskop 2024.



Zur Frage der Bifurkation der Natur in der Mensch-Computer-lnteraktion bei digitalen Musikinstrumenten

Pöpel, Cornelius (2024)

Ansbacher Kaleidoskop 12/2024.
DOI: 10.2370/9783844095869


 

In diesem Artikel wird die Frage gestellt, ob die von Alfred North Whitehead benannte "Bifurkation der Natur" in der Mensch-Computer-Interaction (MCI) vorkommt. Speziell geht es um die Entwicklung von Schnittstellen für digitale Musikinstrumente. Die Bedeutung des Begriffs der Bifurkation wird zunächst erläutert. Die Methode zur Beantwortung der Fragestellung erfolgt durch die Analyse, inwieweit sich die mit der Bifurkation der Natur einhergehenden Prozesse in Entwicklungsprozessen von musikalischen Interfaces wiederfinden. Das Ergebnis zeigt, dass die Bifurkation der Natur in der Entwicklung von musikalischen Interfaces zu finden ist. Daraus ergeben sich eine Reihe von Fragen, von denen einige dargelegt und mögliche Folgen diskutiert werden.

mehr

Designing effective synchronous online learning

Gegenfurtner, Andreas; Bedenlier, Svenja; Ebner, Christian; Keskin, Özün...

Designing Effective Digital Learning Environments 2024, 241–254.
DOI: 10.4324/9781003386131-23


Peer Reviewed
 

Synchronous online learning is situated in synchronous webinars, virtual classrooms, and videoconferences, in which students and teachers communicate live over the Internet across distant geographical locations. Shared virtual platforms with voice-over-IP technology and webcams are used to interact ubiquitously and synchronously in real-time. During the COVID-19 pandemic, the use of synchronous online learning environments in primary, secondary, higher, and continuous education has grown massively. In this chapter, we aim to identify design recommendations that help increase the effectiveness of synchronous online learning. First, we provide an overview of recent meta-analyses on the effectiveness of synchronous online learning compared to synchronous face-to-face and asynchronous online learning. Second, we use this empirical evidence to develop design principles that can guide teachers, trainers, and educators in designing effective synchronous online learning environments. Third, we discuss a research agenda for future studies on synchronous online learning, webinars, and videoconferences in education, and we reflect on some practical affordances, including the use of webcams and breakout rooms.

mehr

THE FUTURE OF TOURIST ASSISTANCE: SOCIAL ROBOTS IN ACTION

Kaiser, Carolin; Schallner, René; Piazza, Alexander; Tolle, Justin (2024)

NIM Insights Magazine Vol. 6.


Open Access
mehr

Effects of Cognitive Load Variation on Anthropomorphism During a Cooperative Human-Robot Pick-and-Place Task

Rais, Mohammed C.; Kühnlenz, Barbara; Kühnlenz, Kolja E. (2024)

Proceedings of the 21st International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO) 2, 314-318.
DOI: 10.5220/0013057700003822


Peer Reviewed
 

This paper investigates anthropomorphism of a robot arm during a cooperative human-robot pick-and-place task, while varying cognitive load of test persons. Test persons are required to repeatedly provide a Lego brick for the robot by alternatingly putting it onto one of two trays. The robot then picks it up and puts it in front of the test person again. Cognitive load is varied by whether or not an initially given 8-digit number has to be remembered by the test person. Dimensions of anthropomorphism are acquired using the HRIES questionnaire and cognitive load is acquired using two state-of-the-art questionnaires. Results show a significant correlation of perceived sociability and animacy on mental demand and cognitive load, but only in the high load condition. It is suggested, that cognitive load should be considered during cooperative task design because resulting variations of anthropomorphism may impact cooperative task performance.

mehr

Innovative, environmentally friendly decoating of metallised plastic products using laser technology

Sover, Alexandru; Zink, Markus (2024)

28th Edition of International Conference (IMANEE 2024), Athen, October 2024.



Innovative, environmentally friendly decoating of metallised plastic products using laser technology

Sover, Alexandru; Zink, Markus (2024)

Material Research Proceedings 46, 199-203 .
DOI: 10.21741/9781644903377-26


Open Access Peer Reviewed
mehr

Printing the Future Layer by Layer: A Comprehensive Exploration of Additive Manufacturing in the Era of Industry 4.0.

Sover, Alexandru; Bănică, C.-F.; Anghel, D-C (2024)

Applied Sciences 14, 21 | 9919.
DOI: 10.3390/app14219919


Open Access Peer Reviewed
mehr

Characterisation of the Cooling System Performance of Additively Manufactured Thermoforming Moulds

Sover, Alexandru; Boca, Marius-Andrei (2024)

International Conference on Reliable Systems Engineering (ICoRSE) - 2024. Lecture Notes in Networks and Systems 1129, 16–34.
DOI: 10.1007/978-3-031-70670-7_2


Peer Reviewed
mehr

Multi-material Shape Memory Polymers: Design Consideration and Implementation

Sover, Alexandru; Ermolai, Vasile (2024)

International Journal of Mechatronics and Applied Mechanics 2024 (15), 7.
DOI: 10.17683/ijomam/issue15.1


Open Access Peer Reviewed
mehr

Autonomous vehicle eHMI communication modalities: pedestrian preferences in crossing scenarios

Kühnlenz, Kolja E.; Kühnlenz, Barbara (2024)

at - Automatisierungstechnik 2024 / 72 (12), 1160-1168.
DOI: 10.1515/auto-2024-0084


Peer Reviewed
 

Abstract

This paper presents results from a study on the impact of negative attitudes towards robots on pedestrians’ needs for technological communication capabilities of autonomous vehicles and preferred communication modalities. Further, the amount of prior information on autonomous vehicles given to test persons is varied. The study is realized in terms of an imagination scenario. Results show a significant dependency of the demand for communication of autonomous vehicles with pedestrians on the extent of negative attitudes towards robots as well as a general demand for such communication capabilities. Interestingly, these findings are independent of the amount of prior information. Differences of preferred communication modalities with respect to negative attitudes or prior information are not found. The results of this study emphasize the importance of vehicle-pedestrian communication, particularly, using multi-modal interfaces in future autonomous driving technology.

Zusammenfassung

Dieser Beitrag präsentiert die Ergebnisse einer Studie über die Auswirkungen negativer Einstellungen gegenüber Robotern auf die Bedürfnisse von Fußgängern nach technologischen Kommunikationsmöglichkeiten autonomer Fahrzeuge und bevorzugte Kommunikationsmodalitäten. Darüber hinaus wird die Menge an Vorinformationen zu autonomen Fahrzeugen, die den Testpersonen gegeben werden, variiert. Die Studie wird anhand eines imaginären Szenarios durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen eine signifikante Abhängigkeit des Bedarfs an Kommunikation autonomer Fahrzeuge mit Fußgängern vom Ausmaß negativer Einstellungen gegenüber Robotern sowie eines Bedarfs an solchen Kommunikationsfähigkeiten allgemein. Interessanterweise sind diese Erkenntnisse unabhängig von der Menge an Vorinformationen. Unterschiede der bevorzugten Kommunikationsmodalitäten in Bezug auf negative Einstellungen oder Vorinformationen wurden nicht festgestellt. Die Ergebnisse dieser Studie unterstreichen die Bedeutung der Fahrzeug-Fußgänger-Kommunikation, insbesondere unter Verwendung multimodaler Schnittstellen in zukünftigen autonomen Fahrtechnologien.

mehr

Pressebericht des BR zur iENA Erfindermesse 2024 und der dort präsentierten Erfindung "BioSpalt"

Reimann, Hans-Achim; Häfner, Philipp (2024)

https://www.ardmediathek.de/video/br24/iena-erfindermesse-in-nuernberg/br/Y3JpZDovL2JyLmRlL2Jyb2FkY2FzdFNjaGVkdWxlU2xvdC80MTA2NDU1Mjc4MTNfRjIwMjNXTzAxMzMxNkEwL3NlY3Rpb24vNWEwODc2ODctYzg2Ni00YjA0LWE0ZmEtMDJjMTcyZjEwNGU3.


mehr

A Universial Approach to Interpolation on Reductive Homogneous Spaces

Schlarb, Markus; Hüper, Knut; Silva Leite, Fátima (2024)

Centre for Mathematics of the University of Coimbra 2024.


Open Access
mehr

Anpacken und Tee trinken: Impulse aus Innovationsforschung, Buddhismus und Positiver Psychologie

Schöllhammer, Sarah (2024)

Junfermann Verlag Paderborn; 1. Edition (14. November 2024).


 

Jetzt ist deine Zeit, die Zukunft zu gestalten! In einer Welt, die sich blitzschnell durch neue Technologien und globale Krisen verändert, fühlen sich viele Menschen unsicher oder überfordert. Und genau hier setzt dieses Buch an: Es zeigt dir, warum Offenheit und Neugier deine stärksten Verbündeten sein können. Veränderung muss kein Grund zur Sorge sein – sie ist deine Chance, zu wachsen und die Welt aktiv mitzugestalten. Mit lebendigen Stories, praktischen Tipps und einer guten Portion Optimismus vermittelt die Autorin wertvolle Ansätze aus Innovationsforschung, Positiver Psychologie und buddhistischen Lehren. Du lernst, wie du die Angst vor dem Unbekannten überwindest, dein Leben kreativ gestaltest und die großen Herausforderungen dieser Zeit mit anderen gemeinsam meisterst. Lass dich inspirieren und finde deine Balance im Wandel – aktiv gestaltend und entspannt loslassend!

mehr

Comprehensive Analysis of Energy Transition Strategies in Rural Germany – A Case Study of Treuchtlingen

Hofmann, Gerd; Haupt, Thomas; Obermeier, Marco; Fischer, Tomy; Vaidya, Haresh...

1st International Symposium on Energy System Analysis (ISESA) “Next level of security of supply: a resilience strategy for the energy transition" 2024.



Servicestelle für Forschung und Transfer (SFT)

Hochschule Ansbach

Residenzstr. 8
91522 Ansbach


Betreuung der Publikationsseiten

Iris Boyny

T 0981/4877-341
iris.boyny[at]hs-ansbach.de