Autonomous vehicle eHMI communication modalities: pedestrian preferences in crossing scenarios.

Abstract

Abstract

This paper presents results from a study on the impact of negative attitudes towards robots on pedestrians’ needs for technological communication capabilities of autonomous vehicles and preferred communication modalities. Further, the amount of prior information on autonomous vehicles given to test persons is varied. The study is realized in terms of an imagination scenario. Results show a significant dependency of the demand for communication of autonomous vehicles with pedestrians on the extent of negative attitudes towards robots as well as a general demand for such communication capabilities. Interestingly, these findings are independent of the amount of prior information. Differences of preferred communication modalities with respect to negative attitudes or prior information are not found. The results of this study emphasize the importance of vehicle-pedestrian communication, particularly, using multi-modal interfaces in future autonomous driving technology.

Zusammenfassung

Dieser Beitrag präsentiert die Ergebnisse einer Studie über die Auswirkungen negativer Einstellungen gegenüber Robotern auf die Bedürfnisse von Fußgängern nach technologischen Kommunikationsmöglichkeiten autonomer Fahrzeuge und bevorzugte Kommunikationsmodalitäten. Darüber hinaus wird die Menge an Vorinformationen zu autonomen Fahrzeugen, die den Testpersonen gegeben werden, variiert. Die Studie wird anhand eines imaginären Szenarios durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen eine signifikante Abhängigkeit des Bedarfs an Kommunikation autonomer Fahrzeuge mit Fußgängern vom Ausmaß negativer Einstellungen gegenüber Robotern sowie eines Bedarfs an solchen Kommunikationsfähigkeiten allgemein. Interessanterweise sind diese Erkenntnisse unabhängig von der Menge an Vorinformationen. Unterschiede der bevorzugten Kommunikationsmodalitäten in Bezug auf negative Einstellungen oder Vorinformationen wurden nicht festgestellt. Die Ergebnisse dieser Studie unterstreichen die Bedeutung der Fahrzeug-Fußgänger-Kommunikation, insbesondere unter Verwendung multimodaler Schnittstellen in zukünftigen autonomen Fahrtechnologien.

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Titel Autonomous vehicle eHMI communication modalities: pedestrian preferences in crossing scenarios.
Medien at - Automatisierungstechnik
Verlag De Gruyter
Heft 12
Band 2024 / 72
ISBN ---
Verfasser/Herausgeber Prof. Dr. Kolja Kühnlenz, Prof. Dr. Barbara Kühnlenz
Seiten 1160-1168
Veröffentlichungsdatum 28.11.2024
Projekttitel ---
Zitation Kühnlenz, Kolja E.; Kühnlenz, Barbara (2024): Autonomous vehicle eHMI communication modalities: pedestrian preferences in crossing scenarios.. at - Automatisierungstechnik 2024 / 72 (12), S. 1160-1168. DOI: 10.1515/auto-2024-0084