Responsive image





Learnings of the EQS Supply Chain Survey

Fehr, Stefanie (2023)

Vortrag auf der European Compliance and Ethics Conference am 17.10.2023.



Influence of Storage Condition of PVC Rooftop Sheets on the Hot Air Welding Process

Michalak, Martin; Sover, Alexandru (2023)

Proceedings - 5th International Conference Business Meets Technology.
DOI: 10.4995/BMT2023.2023.16738


Open Access Peer Reviewed
mehr

Short Foray into the Stages of Conversion from 2.5D to 6D Printing

Boca, Marius-Andrei; Slătineanu, Laurenţiu; Sover, Alexandru (2023)

Proceedings - 5th International Conference Business Meets Technology.
DOI: 10.4995/BMT2023.2023.16748


Open Access Peer Reviewed
mehr

Breaking the Silence: Investigating Which Types of Moderation Reduce Negative Effects of Sexist Social Media Content

Sasse, Julia; Grossklags, Jens (2023)

Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction 7, Issue CSCW2, 327 | 1-26.
DOI: 10.1145/3610176


Open Access Peer Reviewed
mehr

Für MINT begeistern – Interesse wecken und Berührungsängste abbauen durch das Ansbacher Modell

Gaisser, Sibylle; Knoblauch, Anke; Martin, Annette (2023)

Tagungsband zum 5. Symposium zur Hochschullehre in den MINT-Fächern, Nürnberg 2023, 18-24.


Open Access Peer Reviewed
mehr

Influence of Fused Filament Fabrication Raster Parameters Over the Top Surface Topography

Ermolai, Vasile; Sover, Alexandru; Nagit, Gheorghe; Boca, Marius-Andrei...

Acta Technica Napocensis - Series: Applied Mathematics, Mechanics, and Engineering 66, 5.


Open Access Peer Reviewed

Understanding Organizational Knowledge Loss (OKL): A Bibliometric Analysis

Lorenz, Joachim; Perello-Marin, M. Rosario; Carrascosa-Lopez, Conrado...

24th European Conference on Knowledge Management, Lissabon, Portugal, 07.09. - 08.09.23, 1709-1713.
DOI: 10.34190/eckm.24.2.1231


Open Access Peer Reviewed
mehr

Ontology Definition for University Knowledge Graph

Woldai, Betiel ; Kamath Barkur, Sudarshan ; Henne, Sophie ; Schacht, Sigurd...

The Barcelona Conference on Education 2023: Official Conference Proceedings.
DOI: 10.22492/issn.2435-9467.2023.69


Open Access
 

Finding the required information to succeed in the organisation of everyday study life is not always easy for a student. Ontologies are an instrument to define a domain by illustrating its concepts and thereby presenting knowledge in a structured way. In this paper, our aim is to design an ontology that is suitable for the higher education environment of a German university to build a Knowledge Graph for a conversational AI. As a research context, the Ansbach University of Applied Science is used. The paper is organised into five sections. After a brief introduction in Section 1, Section 2 reviews previous work of conducted ontologies within the higher education environment, whereas Section 3 outlines the methodology for developing the ontology and presents the final result. The development procedure is thereby partly based on the ontology framework provided by Stanford University (Noy & McGuinness, 2001). The presented ontology, which delivers possible classes for the development, and transferability to other universities will then be discussed in Section 4. Finally, the conclusion and approaches for future work with ensuring a constant up-to-dateness of the classes are given in Section 5.

mehr

Signal analysis and classification of interictal epileptiform discharges from EEG with machine learning

Stiehl, Annika; Geißelsöder, Stefan; Anselstetter, Fabienne; Bornfleth, Harald...

BMT 2023, Abstracts of the 57th Annual Meeting of the German Society of Biomedical Engineering 26 – 28 September 2023, Duisburg 2023.
DOI: 10.1515/bmte-2023-2001


Open Access Peer Reviewed
mehr

Podiumsdiskussion "Dekarbonisierung der Wärmeversorgung der Erlanger Stadtwerke"

Buchele, Alexander (2023)

Veranstaltung des Energiewende ER(H)langen e.V., 2023, Erlangen.



Forschungssynthesen in der Mediendidaktik: Gestaltungswissen für Bildung sichern

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Bond, Melissa; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MPAED23 Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE), 21. - 22.09.23, Hagen.



Nutzung von Datenbanken als Manifestation der Weltsystem-Theorie in der Forschung

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion (2023)

Vortrag auf der MPAED 2023. Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) in Hagen.


Peer Reviewed

MöglichMacher²³ – Bayerischer Hochschulpreis Entrepreneurship für herausragende hochschulische Leistungen im Bereich der Gründungsförderung (Bayerisches Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, vbw Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., BayZiel Bayerisches Zentrum für Innovative Lehre)

Durst, Carolin; Hähnlein, Johannes (2023)


 

MöglichMacher²³ – Bayerischer Hochschulpreis Entrepreneurship ist eine Auszeichnung, die das BayZiel – Bayerisches Zentrum für Innovative Lehre gemeinsam mit dem Bayerischen Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, der vbw - Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V. und Hochschule Bayern e.V. am 19.9.2023 zum ersten Mal vergeben hat.

Damit der Wirtschaftsstandort Bayern weiter erfolgreich bleibt, braucht er Innovationskraft und Gründergeist. Insbesondere Hochschulen spielen in Bezug auf die Förderung und Vermittlung unternehmerischer Kompetenzen und beim Gründungsgeschehen eine zentrale Rolle. Das Bayerische Hochschulinnovationsgesetz hebt die Bedeutung der Unternehmensgründung an Hochschulen hervor und fördert Entrepreneurship durch verschiedene Maßnahmen wie Gründungszentren und Gründungsfreisemester für Professorinnen und Professoren. Mit dem erstmalig ausgelobten Hochschulpreis MöglichMacher werden besondere Leistungen ausgezeichnet, die sich mit hohem Engagement für die Stärkung des unternehmerischen Denkens bei Studierenden und die Förderung des aktiven Gründungsgeschehen an den Hochschulen einsetzen.

Das Team der Gründungsberatung der Hochschule Ansbach, Prof. Dr. Carolin Durst und Johannes Hähnlein, beeindruckte die Jury mit seinen innovativen Ansätzen und den in nur zwei Jahren erzielten Erfolgen. Diese umfassen nicht nur erste spannende Ausgründungen und Startups, sondern insbesondere einen spürbar gestiegenen Gründungsgeist im Umfeld der Hochschule Ansbach.

Die Gründungsberatung der Hochschule Ansbach wurde hierfür mit dem 2. Platz ausgezeichnet sowie mit einem Preisgeld in Höhe von 10.000 € honoriert und nimmt damit laut Jury eine Vorbildrolle für ganz Bayern ein.

mehr

Decision Support in Tourism through Social Robots: Design and Evaluation of a Conversation-Based Recommendation Approach Based on Tourist Segments

Tolle, Justin; Piazza, Alexander; Kaiser, Carolin; Schallner, René (2023)

RecSys Workshop on Recommenders in Tourism 2023.


Open Access Peer Reviewed
 

Tourism recommendation systems can mitigate the potential impact of choice overload on tourists. Social robots are a promising approach to provide recommendations to tourists through an engaging and intuitive user interface on sites like tourist information offices. This study investigates whether tourists perceive tourism recommendations provided via social robots as a satisfying and effective experience and whether tourists respond better to a more human or robotic design of social robot interactions. Therefore, an experiment is conducted at a real-world tourist information office where 60 tourists are exposed to either the more human or robotic version of the social robot recommender system. Their feedback is collected with a survey. The results show that the social robot is perceived positively across
all user-centric evaluation dimensions. This indicates that tourists accept social robots in real-world tourist recommendation situations and would also use them in the future.

mehr

Digitales Lernen und sozio-emotionales Erleben von Studierenden

Stephan, Melanie; Händel, Marion; Gläser-Zikuda, Michaela (2023)

Vortrag im Symposium "Lernbezogene Emotionen: Rolle von Lehrkraft- und Lernumgebungsmerkmalen" auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Gründertag "Campus der Löwen": Gewinnerprojekt im deutschen Vorentscheid für den "European Enterprise Promotion Awards" (EEPA)

Hähnlein, Johannes; Durst, Carolin (2023)

Deutsches Gewinnerprojekt in der Kategorie "Förderung des Unternehmergeistes" https://www.eepa-deutschland.de/top-10-praxisbeispiele/2023/campus-der-loewen/.



Selbstreguliertes Lernen in der Not: Strategien zur Überwindung von Prokrastination im Emergency Remote Learning

Breins, B; Naujoks-Schober, Nick ; Händel, Marion (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel.



Schwarze Kacheln und nichts dahinter? Rolle studentischer Webcamnutzung bei Einschätzungen von Studierendenmerkmalen durch Lehrende

Naujoks-Schober, Nick ; Bedenlier, Svenja; Händel, Marion; Ziegler, Albert (2023)

19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), 18. - 20.09.2023, Kiel. .



Simulative Analyse der nachhaltigen Transformation von Gussbetrieben

Dettelbacher, Johannes; Schlüter, Wolfgang; Buchele, Alexander (2023)

Simulation in Produktion und Logistik 2023, 41-50.
DOI: 10.22032/dbt.57814


Open Access Peer Reviewed
 

The current energy crisis and the high cost of fossil fuels pose major challenges for energy-intensive industries such as the non-ferrous foundry industry. Therefore, it is important to promote the transition to renewable energy sources with the help of the electrification of the melting units. In this pilot study, for the first time the conversion of conventional foundries to sustainable technologies is simulated. For this purpose, a simulation model is developed based on a selected example company. It considers the energy consumption and the logistical effects of a converted operation. The simulation model is implemented as a hybrid simulation combining a discrete
event simulation at the plant level and a process simulation within the furnaces. The study shows how a sustainable energy supply can be achieved in foundries. It also considers the impact of efficiency, energy costs and emissions.

mehr

International Investigations - ein Praxiseinblick in strukturierte Ermittlungen im Unternehmen

Fehr, Stefanie (2023)

Vortrag auf dem 11. Anti-Korruptions- und Compliance-Summit Berlin, 14.-15.09.2020.



Servicestelle für Forschung und Transfer (SFT)

Hochschule Ansbach

Residenzstr. 8
91522 Ansbach


Betreuung der Publikationsseiten

Iris Boyny

T 0981/4877-341
iris.boyny[at]hs-ansbach.de