Responsive image





KI-basierte Textkreation im Content Marketing: Design und Evaluation eines effektiven Prompts

Steinmann, Nadine; Piazza, Alexander (2024)

HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik 2024.
DOI: 10.1365/s40702-024-01058-3


Peer Reviewed
 

Die Herausforderung beim Einsatz von generativer Text-KI, wie ChatGPT, besteht darin, die Potenziale effizient zu nutzen und im Hinblick auf die Erreichung von Qualitätszielen optimal einzusetzen. Dabei ist die menschliche Eingabe in die Künstliche Intelligenz (KI) – der Prompt – entscheidend. Der vorliegende Beitrag widmet sich der Frage, wie die KI-basierte Textausgabe bei ChatGPT durch Prompt Engineering gezielt gesteuert werden kann, damit die Textqualität der generativen KI den Erfolgskriterien für Content Marketing Texte entspricht. Die Ergebnisse identifizieren eine effektive Prompt-Struktur für qualitativ hochwertige Content Marketing Texte mit ChatGPT. Insbesondere das Zero-shot Chain-of-Thought und das One-shot bzw. Few-shot Prompting erweisen sich als erfolgreich, da diese Techniken eine gezielte Steuerung des ChatGPT-Outputs in Richtung der Erfolgskriterien ermöglichen. Darüber hinaus werden die aktuellen Schwächen von KI-generierten Texten beschrieben. Dabei werden auch die Grenzen von ChatGPT deutlich, die durch eine kollaborative Wertschöpfung von Mensch und KI zur gemeinsamen Erreichung von Qualitätszielen überwunden werden können. Die theoretisch und praktisch fundierten Ergebnisse und Implikationen der Untersuchung bieten eine Orientierungshilfe für Content Marketer zur effizienten Nutzung von ChatGPT.

mehr

Digitale Kommunikation und Kollaboration: Eine Bedarfsanalyse zur kollegialen Nutzung von Videokonferenzen in der Schule

Malz, Simone; Biller, Simon ; Händel, Marion (2024)

11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.


Open Access Peer Reviewed

Evaluating Methods of Visual Assistance for Workers to Improve Quality and Usability in Individualized Kitchen Cabinet Assembly

Eff, Albert; Walter, Michael S. J. (2024)

Journal of Computer and Communications 12 (2), S. 156-172.
DOI: 10.4236/jcc.2024.122010


Open Access Peer Reviewed
 

In times of digitalisation, visual assistance systems in assembly are increasingly important. The design of these assembly systems needs to be highly complex to meet the requirements. Due to the increasing number of variants in production processes, as well as shorter innovation and product life cycles, assistance systems should improve quality and reduce complexity of assembly processes. However, many large kitchen manufacturers still assemble kitchen cabinets manually, due to the high variety of components, such as rails and fittings. This paper focuses on the analysis and evaluation of virtual assistance systems to improve quality and usability in individualised kitchen cabinet assembly processes at a large German manufacturer. A solution is identified and detailed.

mehr

Technologietransfer im ZIM-Netzwerk „Digitalisierung und Ressourceneffizienz in der Gießerei-Industrie“ (DigiGuss)

Buchele, Alexander (2024)

23. Druckgusstag; Verband Deutscher Druckgießereien (VDD), Bundesverband der Deutschen Gießerei-Industrie (BDG), Nürnberg.


Peer Reviewed
 



Eingliederungszuschüsse für Arbeitslose wirken als Sprungbrett in den allgemeinen Arbeitsmarkt

Dauth, Christine; Bernhard, Sarah (2024)

IAB-Forum 15. Januar 2024, https://www.iab-forum.de/eingliederungszuschuesse-fuer-arbeitslose-wirken-als-sprungbrett-in-den-allgemeinen-arbeitsmarkt/ 2024.
DOI: 10.48720/IAB.FOO.20240115.01


Open Access
mehr

Fremdsprachenunterricht im digitalen Lernraum: Internationalisierung zu Hause

Gebhard, Christian Alexander (2024)

Medien-Räume. Eröffnen – Gestalten – Vermitteln. 1. Auflage, Springer, Wiesbaden. 2024, eBook ISBN 978-3-658-43047-4, S. 61-82.
DOI: 10.1007/978-3-658-43047-4


Peer Reviewed
mehr

Recycling of Laboratory Plastics Waste - a Feasibility Study on Cell Culture Flasks

Sover, Alexandru; Ermster, K.; Riess, A. K-M; Martin, Annette (2023)

In Proc.: 5th International Conference Business Meets Technology. Valencia, 13th-15th July 2023. 67-75.
DOI: 10.4995/BMT2023.2023.16729


mehr

Influence of Contact Interface Design over the Bond Formation of 3D Printed Parts

Ermolai, Vasile; Sover, Alexandru (2023)

5. International Conference Business Meets Technology 2023, Valencia (to be published).



Detection of allergens in product information using computer vision

Uhl, M; Knoke, V; Geißelsöder, Stefan (2023)

5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published) .



Automatic detection, classification and localization of agricultural operation around wind energy parks

Geißelsöder, Stefan; Madrian, F (2023)

5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published).



Hardware setup for a future autonomous Mobile Manipulation Robot suited for small material handling

Vahlensieck, J; Geißelsöder, Stefan (2023)

5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published).



Visualizing the Social Structure of Organizational Knowledge Loss (OKL): A Bibliometric Analysis

Lorenz, Joachim; Perello-Marin, M. Rosario; Carrascosa-Lopez, Conrado...

5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published) .



Virtual Nitrogen Oxide Sensor for Improved Emission Control in Natural Gas/Hydrogen Cogeneration Power Plants

Fichtner, Johannes; Gegner, Adrian; Ninow, Jan; Kapischke, Jörg (2023)

5th International Conference Business Meets Technology, Valencia (to be published).



Towards AI-based intercultural trainings using Social Robots: derivation of design criteria for effective intercultural human-robot interactions

Garg, Ritam; Piazza, Alexander (2023)

5th International Conference. Business Meets Technology 2023, Valencia (to be published).



The hate speech barometer template: A tutorial on design and setup

Sauer, Sebastian; Piazza, Alexander; Schacht, Sigurd (2023)

5th International Conference of Business Meets Technology 2023, Valencia, (to be published).



Generative Agents to Support Students Learning Progress

Schacht, Sigurd; Kamath Barkur, Sudarshan ; Lanquillon, Carsten (2023)

5. International Conference Business meets Technology 2023, Valencia (to be published).



Effects of reading instructions on preservice teachers’ judgment biases with respect to learning from texts

Knellesen, Jennifer; Händel, Marion; Golke, Stefanie (2023)

Metacognition and Learning.
DOI: 10.1007/s11409-023-09371-w


Open Access Peer Reviewed
mehr

Methodological approaches to evidence synthesis in educational technology: A tertiary systematic mapping review

Buntins, Katja; Bedenlier, Svenja; Marín, Victoria I.; Händel, Marion...

MedienPädagogik 54, S. 167–191.
DOI: 10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X


Open Access Peer Reviewed
mehr

Kopplung von KI, Strömungssimulation und Strömungsmessung

Zacharias, Konstantin; Welsch, Dennis; Geißelsöder, Stefan; Buchele, Alexander (2023)

mfund Konferenz 2023, Berlin.



Simulative Analyses of the Sustainability Driven Transformation of Casting Plants

Dettelbacher, Johannes; Schlüter, Wolfgang; Buchele, Alexander (2023)

Proceedings of the 2023 Winter Simulation Conference 2023.


Peer Reviewed
 

The current energy crisis and high fossil fuel costs are challenging energy intensive industries such as non- ferrous foundries. It is therefore important to promote the transition to renewable energy sources with the electrification of melting units. This pilot study is the first to simulate the transition of conventional foundries to sustainable technologies. For this purpose, a simulation model based on a selected example company is developed. It takes into account the energy consumption and the logistical effects of a converted operation. The simulation model is implemented as a hybrid simulation combining a discrete event simulation at the plant level and a process simulation within the furnaces. The study shows how a sustainable energy supply can be achieved in foundries. The effects of efficiency as well as energy costs and emissions are also taken into account.


Servicestelle für Forschung und Transfer (SFT)

Hochschule Ansbach

Residenzstr. 8
91522 Ansbach


Betreuung der Publikationsseiten

Iris Boyny

T 0981/4877-341
iris.boyny[at]hs-ansbach.de